Не заблудитесь в трех "углах"!

Развал схождение колёс В ідеалі колеса повинні стояти строго перпендикулярно по відношенню до дороги. У цьому випадку забезпечується максимальна стійкість і мінімальний індекс опору руху. Знос шин і витрати палива також мінімізовані. Але, як ми знаємо, ідеал недосяжний. Положення коліс змінюється при зміні навантаження, дорожніх умов і при поворотах. Тому конструктори закладають в автомобіль до двох десятків різних параметрів, які визначають оптимальну установку коліс при різних умовах руху. З цих параметрів більшість задаються як постійні величини, деякі ж підлягають регулюванню в ході експлуатації. Ось це і є загальновідомі «схід-розвал» і менш відомий кастер. А в сучасних іномарках регулюється і зовсім тільки один параметр - сходження коліс. Але у цій, здавалося б, позитивній обставині є і зворотна сторона. Якщо, наприклад, в результаті удару злегка порушилася геометрія ходової частини або кузова, то становище коліс на «звичайній» машині можна вирівняти, «граючи» регулюваннями кутів. Якщо ж регулюється тільки сходження, доводиться замінювати постраждалі (і зовсім недешеві) деталі.

Що на що впливає

Кастер (англ. Caster) - це кут поздовжнього нахилу осі повороту колеса. Щоб наочно уявити собі, що таке кастер, згадайте велосипед або мотоцикл. Їх рульова колонка відхилена назад. Через це в русі колесо постійно прагне зайняти пряме положення. Саме завдяки кастеру при відпущеному кермі автомобіль їде прямо, а при виході з повороту автоматично повертає колеса в початкове положення. Якщо кут нахилу зменшити, автомобілем стає складніше управляти, доводиться постійно підрулювати, що утомливо для водія, так і шини швидше зношуються. Якщо ж кастер збільшити, машина буде їхати по дорозі, як танк, але обертання керма перетвориться в заняття в тренажерному залі. Сказане в більшій мірі відноситься до задньопривідних автомобілів. У передньопривідних невелике позитивне значення кастера встановлюють для стабілізації коліс при русі накатом, гальмуванні або при виникненні раптових бічних навантажень (вітер).

Кут розвалу колеса (англ. Camber) призначений для забезпечення його оптимального положення при роботі підвіски. Якщо говорити спрощено, то, як би при їзді або зміні навантаження не нахилялися важелі і стійки, положення колеса відносно дороги повинно залишатися в заданих межах. Якщо верхня частина колеса відхилена назовні, розвал вважається позитивним, якщо колесо нахилене всередину - розвал негативний. При відхиленні від норми розвалу коліс автомобіль мимоволі відводить убік, а протектор шин зношується нерівномірно.

Кут сходження коліс (англ. Toe) - це відхилення їх положення щодо поздовжньої осі автомобіля. Якщо колеса повернені всередину автомобіля - сходження позитивне, якщо назовні - негативне. Кут сходження разом з кутом розвалу забезпечує таке положення коліс, при якому опір руху і знос шин будуть мінімальними. Сходження і розвал - це взаємозалежні величини. При порушенні встановленої величини сходження зростає опір руху автомобіля, що призводить до зменшення вибігу і підвищеної витрати палива. Крім того, спостерігається пилкоподібний знос шин і їх вереск в поворотах. Коли регулювати і чи потрібно регулювати? В ході експлуатації відбувається природний знос деталей підвіски. В результаті кути установки коліс порушуються. Тому періодично, як наказано в мануалі, потрібно проводити їх контроль і, при необхідності, регулювання. В «позаплановому» регулюванні автомобіль потребує найчастіше після наїзду на перешкоди або ями, а також після аварій, в яких постраждав кузов. Якщо після такого випадку поведінка машини змінилася (почало «тягнути» в сторону або її постійно доводиться «ловити» кермом на прямій, кермо при русі прямо знаходиться не в середньому положенні, при виході з повороту кермо саме не повертається в середнє положення, шини зношуються нерівномірно і верещать в поворотах), то слід, не зволікаючи, їхати на СТО. І третій привід заїхати до «развальщика» - після заміни деталей підвіски і рульового управління, які впливають на стан коліс. Якщо ж жоден з вищеописаних варіантів не стався, а симптоми «неправильних кутів» проявляються - не поспішайте і проаналізуйте ситуацію. Що передувало зміни характеру їзди? Якщо, наприклад, були встановлені інші колеса, то вібрації і нерівномірний знос протектора може бути викликаний їх розбалансованістю. Трясе машину і при недостатньому затягуванні колісних болтів. Дефектні, різнорозмірні, з різним малюнком протектора і різнонакачані шини також приведуть до аномальної поведінки автомобіля. Відведення машини в сторону може бути наслідком пригальмовування одного з коліс через несправність гальмівного механізму. А несправні амортизатори провокують нестійке поведінку на дорозі. Важко стало обертатися кермо? Можливо, що винен гідропідсилювач. Зменшився вибіг? Причиною можуть бути ступичні підшипники.

Де робити і на чому робити

Перше правило - шукайте толкового сумлінного майстра, а не «навороченого» стенда. Друге - вибирайте сервіс виходячи зі своїх потреб. Якщо, наприклад, машина справна і ви тільки хочете перевірити і відрегулювати сходження, для цього не потрібен 3D-стенд. Хороший спеціаліст впорається за допомогою підйомника і вимірювальної штанги. При тому ж результат і різниця в ціні буде досить відчутною. А ось якщо потрібна ретельна перевірка всієї «геометрії», тут без відповідного обладнання не обійтися.

Стенди для контролю і регулювання кутів установки коліс можна розділити на дві великі групи: оптичні і комп'ютерні. Оптичні стенди бувають променеві і лазерні. У променевих джерелом світла є лампа розжарювання. Два таких джерела (коллиматора) кріпляться до коліс, а спереду і збоку автомобіля розміщуються вимірювальні екрани (мішені), на які і проектується промінь світла. При регулюванні сходження промені направляються на розміщену перед машиною вимірювальну штангу. Лазерні стенди більш точні, а працювати на них простіше. З боків ями або підйомника встановлюються вимірювальні екрани. У їх центрах зроблені отвори, через які строго назустріч один одному направляються лазерні промені. На колеса автомобіля кріпляться дзеркала, від яких промені відбиваються на екрани. До переваг оптичних стендів можна віднести простоту і надійність. Відрізняються вони і низькою ціною. А ось недоліки набагато істотніші - порівняно низька точність, можливість працювати одночасно тільки з однією віссю автомобіля, відсутність бази даних по моделям та неможливість виміряти деякі параметри (наприклад, оберненість заднього моста), що характеризують загальну «геометрію» автомобіля. Якщо автомобіль має багатоважільну систему підвіску, оптичні стенди йому протипоказані.

Комп'ютерні стенди підрозділяються на датчикову (CCD) і 3D. У перших на кожному колесі кріпляться пов'язані між собою вимірювальні головки, інформація від яких обробляється комп'ютером. За способом з'єднання між головками стенди бувають кордовими (між головками натягується гумовий джгут, а з'єднання з комп'ютером здійснюється через кабель), інфрачервоними дротовими (зв'язок між головками забезпечується за допомогою інфрачервоних променів, а з комп'ютером через кабель) і інфрачервоними бездротовими (головки з'єднуються з комп'ютером по радіоканалу). Останній тип стендів на сьогоднішній день найбільш поширений. При виборі врахуйте, що до сих пір існують комп'ютерні стенди з незамкнутим контуром (з двома вимірювальними головками), функціональні можливості яких набагато нижчі, ніж стендів із замкнутим контуром (з чотирма головками). Переваги комп'ютерних стендів очевидні: висока точність, можливість працювати відразу з двома осями і вимірювати набагато більше параметрів, наявність постійно оновлюваної бази даних (близько 40 тисяч моделей), програма, що підказує механіку послідовність дій. Але ССD стенди не позбавлені і недоліків - тендітні датчики, залежність від температурних умов, освітленості. Вони вимагають періодичної перевірки і юстування (два рази на рік). Поява комп'ютерних 3D стендів багато фахівців називають революцією в області контролю і регулювання кутів установки коліс. Як то кажуть, геніальне завжди просто. На стійці перед автомобілем закріплюються відеокамери, які з високою точністю фіксують положення закріплених на колесах пластикових світловідбивних мішеней. Для вимірювання кутів досить прокатати автомобіль на 20-30 см вперед-назад і повернути кермо вправо-вліво. Дані з відеокамер обробляє комп'ютер і в реальному часі видає всі мислимі геометричні параметри. Ця технологія отримала назву «машинний зір». Для проведення вимірювань 3D стенди, на відміну від всіх інших, не вимагають розміщення автомобіля на ідеально рівній поверхні. Недолік - ціна.

У нашому інтернет-магазині Ви знайдете великий каталог літніх, зимових і всесезонних шин.

Цей сайт використовує cookie-файли. Ми зберігаємо наші cookie-файли та cookie-файли третіх осіб на пристрої з метою поліпшення навігації по сайту і вдосконалення функціональності сайту.

Приймаю