Аквапланування або "безпека на мокрій дорозі"

Ефект аквапланування - повна втрата зчеплення з дорожнім покриттям, викликана присутністю безперервного водяного шару, що відокремлює шини рухомого транспортного засобу поверхні. При цьому транспортний засіб практично некеровано. Виникає, коли швидкість досягає критичного значення, при якому колесо не встигає видавлювати з-під себе воду, в результаті під колесом утворюється водяна плівка товщиною в кілька міліметрів і транспортний засіб в буквальному сенсі спливає. Якщо під колесами дзеркально гладка траса - ризик виникнення аквапланування незрівнянно вищий, ніж на крупнозернистому покритті: на ньому воді необхідно покрити на кілька міліметрів всі виступаючі горбки, щоб створити умови для того, щоб автомобіль «поплив».

Як уникнути аквапланування?

1) В злива обов'язково включите ближнє світло - так іншим водіям буде легше побачити вашу машину, також, наближаючись до попутним і зустрічним автомобілям, заздалегідь включайте важіль управління щітками склоочисників, щоб не осліпнути на пару секунд від потоку каламутної води на лобовому склі.

2) На шини лягає основне завдання щодо відведення води з плями контакту, тому слід уважно стежити за станом шин:

  • Відкритий дизайн протектора & - тобто відносно мала кількість гуми знаходиться в контакті з дорогою, протектор рясніє поздовжніми канавками, сполучними каналами -Перемички з вигнутою в перерізі формою (схожою на лопатки водяних турбін), що забезпечують турбо-ефект. Яскрава протилежність - спортивні шини - «сліки» з відсутністю малюнка або максимально закритим малюнком протектора, без водовідвідних каналів. Такі шини використовувати в мокру погоду не можна.
  • Спрямований малюнок протектора. Водовідвідні канавки чергуються в характерному порядку і утворюють "V" - подібну форму або її елементи. Такі шини необхідно встановлювати з урахуванням напрямку їх обертання. Багато виробників шин позначають свої продукти, стійкими до аквапланування характерними назвами - Aquatread, Rain Master, Hydragrip або додають зрозумілі піктограми, що вказують на відмінностях таких шин ефективно протистояти дощовим атакам.
  • Як правило, крім особливостей малюнка і форми протектора «дощові» шини мають в складі спеціальні добавки, що поліпшують зчіпні властивості шини при русі як по мокрому так і по сухому покриттю. Як будь-які сучасні шини, дощові шини є результатом компромісу. У жертву стійкості до аквапланування і зчепленню на мокрому покритті приносяться інші якості - керованість, зносостійкість. Такі шини щодо шумні.
  • Абсолютним захистом від аквапланування не володіє ні одна, навіть найдосконаліша шина і водієві слід пам'ятати про це. На аквапланування впливає також регулювання тиску в шинах. Недостатній тиск змінює контур покришки і скорочує розподіл тиску на середину протектора, шина при цьому спливає завчасно.
  • Хлюпають шуми знизу і підвищена легкість при керуванні машиною - ці сигнали незмінно свідчать про небезпеку аквапланування. Варто зауважити, що аквапланування не обмежується факторами якості шин, існують і інші, більш спонтанні обставини, наприклад стан амортизаторів - якщо амортизатор зношений, він набагато підвищує ризик автомобіля потрапити в аквапланування. Так само існує вплив рульового механізму і підвіски.

3) В дощ рухатися повільно. Правило просте - чим менше швидкість, тим безпечніше. Досвідчені водії, здатні передбачати початок аквапланування за непрямими ознаками, можуть їхати і швидше. Але водіям слід бути вкрай обережними і не ризикувати.

4) Перед калюжею краще відпустити педаль газу і долати її по прямій. Відведення води в поздовжньому напрямку у літніх шин набагато краще, ніж в поперечному, тому треба намагатися долати водні перешкоди виключно по прямій. Влітати в калюжу краще заздалегідь надавши автомобілю потрібний напрямок. Якщо калюжа лежить на повороті - проходити його слід «подвійним входом»: початковий поворот до калюжі, потім кермо прямо і проїзд калюжі по прямій, потім вторинний поворот керма після проходу калюжі. Варто відзначити, що у всіх перерахованих випадках мова йде саме про тонкому шарі води. Не варто все вищенаведене розглядати як опис того, що на сучасному автомобілі на хороших шинах можна штурмувати глибокі калюжі на швидкості в 50 км / ч.

Що робити, якщо аквапланування почалося?

1) Не повертати кермо. Якщо спливає одне або два колеса, то може початися невелике занесення. Здавалося б, саме вірне в цій ситуації діяти так само як на льоду - повернути кермо в бік заносу. Але робити цього категорично не слід. Пояснення цьому дуже просте - погасивши швидкість автомобіль рано чи пізно торкнеться твердої землі і якщо при цьому колеса будуть вивернуті, то автомобіль неминуче розгорне - занос буде набагато серйозніше, ніж на водяній плівці і впоратися з ним буде дуже складно. Тому необхідно постаратися утримати кермо в положенні, що передує початку аквапланування. При контакті з твердою поверхнею кермо може вирвати з рук, тому утримувати його треба міцно і двома руками.

2) Гальмувати двигуном. Ні в якому разі не використовуйте робочі гальма - це посилить занесення. Більш того, так можна заглушити двигун. Найкращий спосіб погасити швидкість - гальмування двигуном. У більшості випадків для відновлення контакту з дорогою треба скинути не так вже й багато. Категорично не можна додавати газ на автомобілях з переднім пріводом- правила, розроблені для гасіння заносу на твердих покриттях, при акваплануванні не працюють. Тому незалежно від типу приводу газ треба саме скидати.

3) Якщо є можливість об'їхати калюжу, краще нею скористатися, але якщо Ви все ж вирішили переправитися через глибоку калюжу, то найкраще почекати іншу легкову машину і пройти по її колії, але не раніше ніж вона вибереться на берег і хвилі від неї заспокояться. Невеликі калюжі пропускайте між колесами.

4) Якщо вода потрапить на вентилятор і заллє систему запалювання, зачекайте кілька хвилин і спробуйте завестися - швидше за все вода встигне випаруватися на гарячому двигуні. Якщо не допомогло, виїжджайте «на стартері» вперед або назад (куди ближче) і сушітесь вже на березі. Не намагайтеся проскочити глибоку калюжу на швидкому ходу - піднялася хвиля заллє двигун. Спокійно рухайтеся на першій передачі і не перемикайте її - в момент скидання газу воду може засмоктати в вихлопну трубу.

Цей сайт використовує cookie-файли. Ми зберігаємо наші cookie-файли та cookie-файли третіх осіб на пристрої з метою поліпшення навігації по сайту і вдосконалення функціональності сайту.

Приймаю